Monday, October 31, 2005

Språkhandikapp

Det är nyttigt att åka utomlands. Bland annat inser man vad språket man behärskar betyder för ens möjligheter. Eller snarare hur ens språkbrister begränsar. Just nu är jag i turkiet och här pratar alla tyska då huvuddelen av alla turister här är från Tyskland. Alla turkar och tyskar utgår i från att jag är tysk av någon anledning och pratar därför tyska med mig. När jag inte fattar vad de säger på tyska trots tre års skoltyska på gymnasiet känns det viktigt att lyfta språk i skolan för en sekund. Bort med tyskan i skolan och in med kinesiska. Det är där det i framtiden behövs språkkunskaper. Tyskan behövdes förr men nu har verkligheten förändrats, vi behöver lära oss andra språk helt enkelt. På semester i Turkiet klarar man sig utan större tyska språkkunskaper och förmodligen överallt i hela västvärlden. Franska känns också avlägset ur ett globalt perspektiv, om man nu inte är språkligt intresserad och därför fångas av det hela. Engelska och kinesiska skulle jag välja idag utifrån perspektivet arbetsmarknad och framtida turism. Att jag inte kan tyska i Turkiet känns i sak inte viktigt, jag får mat ändå :)

No comments: