Thursday, February 15, 2007

Digitalt infödda lärarstudenter

Igår träffade jag ett helt gäng lärarstudenter som hade sin VFU i Danderyd. Det var riktigt häftigt eftersom huvuddelen av dem var digitalt infödda, dvs vuxit upp med den nya tekniken och därmed helt bekväma med internet, mobiler, spelkultur etc. Njae kanske inte helt bekväma men i alla fall inte helt främmade för det i alla fall.

Därför står dessa nya lärarstudenter för en viktig potentiell kraft ute i svensk skola och vore jag rektor idag skulle jag satsa ohämmad kraft på att försöka hitta de bästa ur dessa kommande kullar och ge dem den frihet de behöver.

Fler bloggar om:

2 comments:

Unknown said...

Gudars så jag hoppas att många i beslutsfattande positioner i vårt utbildningsväsende läser din blogg!

Anonymous said...

Jag är en sån där 35+are, en digitalt hemlös, som nu har tagit mig i kragen och pluggar IKT för pedagoger. Vilken fantastisk värld! Blir så trött på alla lärare som säger att de inte orkar befatta sig med nya program för datorer. Vidarutbilda dig! Det är din skyldighet. Tåget går och vi måste hänga med! Det finns hejdlöst bra distansutbildningar, så det är bara att ansöka och börja plugga.