Thursday, April 03, 2008

Angus King på Innovativa Unga

Igår när jag höll föredrag på konferensen Innovativa Unga i Nacka hade jag förmånen att få lyssna på Angus King, den oberoende guvernören i den Amerikanska delstaten Maine. Angus är guvernören som förändrade ett helst skolsystem i en delstat väldigt lik Sverige på många sätt. På Innovativa Unga gjorde han bland annat en recension av den otroligt fascinerande boken "The World Is Flat" av journalisten och Pulitzer-pristagaren Thomas L. Friedman.

En bok jag verkligen kan rekommendera er att läsa, den finns som textbok men även som ljudbok för er som är intresserade. Beställ textversionen här. Ljudboken vet jag för närvarande inte var den finns att få tag i. Hinner inte googla på det åt er just nu...kanske återkommer...

Angus talade också om delstaten Maines satsning på en dator till varje elev sett utifrån det självklara resonemanget om att den som lär sig hantera redskap för att öka sin tillgänglighet till information är de som kommer att ha bäst förutsättningar till kreativitet och idéskapande. I delstaten Maine har samtliga elever, ca 40 000, en bärbar dator och samtliga pedagoger, ca 4000, var sin bärbar dator. Ett djärvt och mycket begåvat drag av någon som bara några år tidigare invigt sen hemstad första hemsida utan att då inse vad webben skulle göra med synen på världsutvecklingen och dess ekonomi.

Jag är naturligtvis benägen att hålla med om detta med att tekniken förändrat förutsättningarna för skolan, trots att skolans kultur många gånger inte förstått i verkligen utsträckning. detta är ett område som ligger mig varmt om hjärtat sett både utifrån skola men även samhällsutveckling och näringsliv. Datorn är naturligtvis ett lika självklart verktyg som pennan för att kommunicera och få fatt information i ett modernt samhälle. Det gäller tex att tidigt lära sig skapa, sovra och källkritiskt granska och värdera innehållet på tex internet och sen dra nytta av det i sitt lärande och framtida försörjning.

Som skola, stad eller till och med land är detta antagligen en av de enskilt viktigaste förutsättningarna för att klara sig i globaliseringen.

The survival of the fittest innebär ju i praktiken "den som är bäst på att anpassa sig till förändring". Inte nödvändigtvis den som är starkast, inte ens i naturen. Nej anpassning till förändring och förmåga att utnyttja det är ett bättre sätt att se på saken tycker jag. Resonemanget likkar väldigt nära devisen

"bättre att göra rätt saker än saker rätt".


Angus körde också en liknande metafor som jag själv gör kring tex fenomenet "datasal", nämligen det att ingen skulle antagligen tycka att det är särskilt fiffigt att man i en skola inrättar särskilda "pennlab" eller "pennsalar" med 30 pennor dit man kan gå med eleverna en gång i veckan 40 minuter för att skriva. Och där det naturligtvis förbjuds att spela luffarschack på rutat papper.

:-D

4 comments:

Anonymous said...

Jag har många gånger tänkt (i den vackraste av alla världar) att om JAG hade fått bestämma (bortsätt från några ekonomiska förutsättningar), så hade jag bestämt att mina barn hade gått i en skola där de kunde sitta vid sin egen arbetsplats (skrivbord) och där en dator var en självklarhet. En arbetsplats helt enkelt, precis som vilken arbetsplats som hest på ngt kontor... men det var som sagt i den vackraste av alla världar...

Anonymous said...

Din blogg underlättar för mig när jag skall renskriva mina anteckningar efter att ha lyssnat på Angus King i Falkenberg igår.
Du har fångat de intressanta meningarna och det är det jag måste föra vidare till mina chefer.

Han var mycket inspirerande att lyssna till men hur vi skall få till stånd något sådant i min värld - ja, det tål att tänka på. Någon satsning måste det bli framöver.
IT-pedagog i Halland

Fredrik Svensson said...

marie: jepp, det vore det mest naturliga....
a-k: Kul :-)

Anonymous said...

Hej

Trevligt läsande. Din blogg gör får mig både att tänka och agera Bra jobbat. Kan tipsa om en liten produkt som kanske skulle passa. Det handlar om någonting som både fungerar som give-away och ryms i skjortfickan. Finns mer info på www.cardo.nu alternativt www.cardo.nu/blogg Mvh Mattias Andersson.