Thursday, September 18, 2008

En liten skillnad !

Innan jag åkte till Beijing köpte jag en fin penna att göra antecknar med. En schysst penna med svart bläck, inte särskilt dyr men ändå väldigt skön att skriva med. Igår när jag åt frukost på ett frukosthak nåt kvarter från hotellet så glömde jag pennan när jag gick. Suck. 

Nu på morgonen hade jag ingen penna att göra några noteringar med, så  i morse på vägen till frukoststället jag köpte  en ny penna i en av de otal kiosker som finns längs gatorna. 

Väl inne på frukoststället så hann jag inte sätta mig innan servitrisen dök upp och bugade med min penna i handen. Jag blev lite förbluffad och samtidigt liten besviken över att jag föreställt mig att pennan för evigt skulle vara i personalens ägo, dvs att tillskrev dem egenskaper jag byggt på förutfattade meningar om dem. Men för henne var det nog en självklarhet att lämna den tillbaka så fort hon såg mig.  Det var det där med att kulturhistoriskt är det just självklart att ständigt jobba med sin egen godhet eller schyssthet. Det sitter djupt rotat i den Kinesiska livsåskådningen (se blogginläggen tidigare om Konfucius m.m).

Det är måhända en liten skillnad, men en betydelsefull sådan tror jag, mellan våra båda länders sätt att hantera och förhålla sig till sin omgivning. Jag har svårt att se att något sådant skulle kunna hända i Sverige, även om det säkert händer här och där. Tvärtom är nog betydligt vanligare skulle jag tippa...

Nu är jag dock inte så naiv att jag tror att alla kineser är "hederliga", så enkelt är det förstås inte. Ficktjuveri och kriminalitet ökar, särskilt i de större städerna, läste jag i Börje Ljunggrens bok "Kina - vår tids drama". Jag kom också att tänka på att jag läst nånstans att Kinas tidigare ledare Deng en gång sa något i stil med att "om man öppnar fönstret för att få in frisk luft får man in en och annan fluga också". 

:-D

No comments: