Wednesday, September 24, 2008

Svenska skolan & Springtime

Häromdagen (måndag) var jag på besök hos Svenska Skolan i Beijing. Där arbetar Svenska, Norska och Kinesiska pedagoger sida vid sida med den svenska skolans uppdrag för utlandssvenskars barn. Det är en fantastisk smältdegel där det finns stora möjligheter att det utvecklas nya tankar kring lärandet med influenser från dessa olika unika skolkulturer.

Jag var inbjuden av skolans rektor Mona Nyberg. Mona är en riktigt inspirerande och open minded skolledare som tidigare arbetat i bland annat Haninge och Tyresö i olika roller i nivåer, från förskola till skola. Nu är hon alltså här och driver skola under helt andra förutsättningar än hemma i Sverige. Stort !

På skolan fick jag också kontakt med flera kinesisk lärare som lovade att hjälpa mig med innehåll till boken. Fantastiskt.

Jag har träffat många lärare, studenter och annat under resan och de har varit helt fantastiska allihop och fått mig att inse en hel massa saker om de skillnader som finns mellan våra länders utgångspunkter kring lärande och skola.

Jag fick även den stora förmånen att lyssna till Per Dahl som är verksamhetsansvarig på Springtime i Kina. Per gav en enastående bra föreläsning om interkulturell kommunikation och förståelse. Det var verkliugen spännande och han gav mig flera nycklar jag upptäckt att jag saknat under dessa två veckor. Pusslet börjar falla på plats....

Nu skall jag ut på nya äventyr i ett för dagen regnigt Beijing. I morgon skall jag bland annat undervisa på Universitetet här i stan, ett av dem. Otippat? Ja! Men så lever vi globaliseringens tidevarv också, i en tid där allt är möjligt.

:-)

No comments: