Monday, December 15, 2008

Blodsugare & TV-program

Först och främst så vill jag verkligen tipsa dem som inte läst "Låt den rätte komma in", ni vet den där vampyrboken som nu blivit film. Skriven av ståupparen John Ajvide Lindqvist. Ni som känner mig vet att jag, av olika skäl, bara läser max 1-2 böcker om året så därför är det bara bra böcker som lyckas fånga mig från sida ett till eftertexten. Det gäller ju övrigt alla för den delen, så särskilt unikt är det inte.

Denna blodstänkande och ämnestabuspäckade bok har ett budskap bakom vampyrbeklädnaden som alla borde ta till sin egen eftertänksamhet. Jag talar om mobbing och utanförskap. Läs den för guds skull. Och inse tex att medvetenheten om mobbing och utanförskap trots allt tagit några kliv sedan 1981 då denna historia utspelar sig. Inte så många och stora kliv som vore önskvärt kanske men ändå.

För det andra vill jag slå ett slag för Skolfront, vars team på plats före sändning är riktigt riktigt riktigt proffsiga. Förra torsdagen var jag på besök hos dem och snattrade vad som hänt 2008. Medverkade gjorde även Mikael Wendt och Filippa Mannerheim. Det blev ett kort men sjysst panelande tycker jag. Se programmet Skolfront här.

:-D

No comments: