Monday, February 23, 2009

Två toppendagar för lärande i Beijing...

Lördagens möte på Starbucks i Beijing blev över förväntan och de två ungdomarna jag mötte gav helt olika storys till min bok. Det ena uppvuxen i en central provins som heter Hubei. Hennes historia om hur hon tillbringat Primary School, Middle School och High School är en oerhört spännande historia värd att ta del av. Jag skall sammanställa den och ge bloggläsare en "short version" lite längre fram. Hela storyn kommer sen såklart i min kommande bok. Wen Xiaoxi´s blogg finns här.

Det andra mötet några timmar senare skulle varit två ungdomar som jag trodde men istället dök en High School-student och en lärare (!) upp. Båda visade sig vara något så riktigt ovanligt som två personer som bryter mönstret i Kinesisk skola. Även detta skall jag skriva en short brief om längre fram här och i boken för den som orkar läsa.

Igår söndag var vi sen vid muren och JingShan Park. Muren var som förväntat, fullkomligt obegripligt hur de lyckats asa upp alla dessa stenar till den totalt 600 mil långa försvarsmuren. Det är mer än tre gånger Sveriges längd. På muren träffade jag också märkligt nog SonyEricssons "huvudarkitekt" för mobilutveckling. Han hade promenerat ända nere ifrån byn Mutianyu, vi hade åkt linbana.

Han var hiskeligt trött men glad över att träffa någon att snacka med efter de tusen trappstegen i brant lutning han tvingats genomlida.

Vi pratade mycket om SonyEricssons nuvarande aktiviteter i Beijing, och jag fick en del info som jag inte tänker sprida vidare men som spred ljus över ett par frågor kring framtidens kunskap och kompetens i näringslivet och samtidigt Kinas kommande utveckling. Spännande. Så muren gav flera bra grejer igår.

JingShan är en park strax norr om Förbjudna staden där bland annat den siste Kejsaren i Mingdynastierna hängde sig och sin vapenbroder när fienden trängde sig in i Beijing. I parken samlas tusentals Beijingbor varje lördag och söndag och leker ihop, spelar ihop och sjunger ihop. Imponerande tillställning. Som två "festivaler" varje vecka. Bland annat deltog jag i en spontan utbildning i ett Taj-Chi Bollspel som de höll på med där. Det var så kul att jag köpte utrustning med mig hem, väldigt avkopplande. På bilden får jag tydliga instruktioner av en mästare om hur man utför denna speciella form av Taj-Chi.

Nu har jag desvärre ådragit mig en influensa och precis intagit tre kinesiska huvudvärkstabletter. Hoppas de biter.

På återseende....

=)

No comments: