Wednesday, April 15, 2009

Futuregames Academy

Idag har jag varit och tittat på projektpresentationer på utbildningen
Futuregames Academy. På Futuregames Academy lär unga människor att skapa spel, och det med hjälp av medarbetare från våra främsta spelföretag. Föreläsare från bl. a. Avalanche Studios, DICE, Starbreeze och GRIN guidar kommande spelmakare i strategitänk, berättandeteknik, speldesign och 3D-grafik.

Man blir helt paff när man ser vad dessa talanger kan prestera. Man undrar också var de lärt sig grunderna för att skapa spel, för det är helt klart hög nivå på dessa studenter som är inne i en utbildning på 35 veckor. Det informella lärandet har helt klart spelat huvudroll i dessa ungdomars utveckling från tidig ålder, för jag kan svårligen se att de utvecklat sina talanger i skolan.

Det handlar om innovation

Det är som med nästan all riktig innovation, den skapas av flera människor i kollaboration kring drivkraften som skapas runtgemensamma intressen. För spelindustrin är det avgörande viktigt att utveckla nya spelmagiker som i formell mening kan hitta sin plats i en utbildning eller arbetsplats som präglas av innovationsmekanismer. Och det känns att Futuregames Academy har fångat detta.

Det är ett priveligium att få sitta med i ett så spännande advisory board som det i Futuregames Academy. Det ger mig mycket insikter i ungdomskultur och kreativt tänkande.

Men det finns en sten gömd i salladen...

Ett problem dock som jag kan se är andelen killar och tjejer. De som jobbar i spelindustrin och de som väljer denna typ av utbildningar är i huvudsak killar. Det betyder att spelindustrin har ett potentiellt problem, eller två faktiskt. Dels, det uppenbara, att industrin i sig bli mansdominerad och trist. Men också att spelen de utvecklar riskerar att få en enkönad plattform av grundvärderingar. Jag tror att hela industrin skulle tjäna mycket på att ta ett krafttag i arbetet med att locka unga tjejer till att bli spelutvecklare.

Kanske skulle vi få se andra typer av spel som kompletterar de som killarna nu tänker fram.

Det är inga fel på killarnas värderingar, det inte alls det jag menar, men ju fler olika hjärnor ju bättre lösningar...


Tipsa tjejer i er närhet om Futuregames Academys infokväll den 21 april kl 18.00 på Svev 34 i Stockholm. Eller varför inte Studie och yrkesvägledare som kan guida in fler tjejer till denna spännande industri. Anmäl här!

By the way, jag skulle gärna vilja ha några till svar på min gallup nedan :-)



:-)

No comments: