Wednesday, June 10, 2009

TÄNK OM dagen lyckad

I går fick vi besök av 15 av Sveriges mest nytänkande pedagoger. Vi samlade dem för att beskriva TÄNK OM projektets olika delar och vad syftet är. Idén är att erbjuda dessa 15 en plats i projektet som "Spiratörer". Spriratörernas uppgift är att utveckla utvalda pedagoger på skolor med 1-1 satsningar, dvs skolor som inriktar sig på att förändra pedagogiken genom att utrusta alla elever och lärare med varsin dator. Samtalen rörde skolans utmaning i att omdefiniera uppdraget och sin syn på lärande.

Eftermiddagen var mycket givande med intressanta diskussioner. Framförallt så var det riktigt roligt att se vad som händer om man samlar 15 extremt kunniga pedagoger i ett och samma sammanhang. Jag pratade med VDn på Berghs School of Communication (som vi hyr lokaler av) under eftermiddagen som sa att energin kändes i hela huset under eftermiddagen.

Riktigt spännande.

:-)

2 comments:

ulf said...

Hej Fredrik, Tänk om låter riktigt spännande och jag önskar er lycka till. Håller själv på och funderar kring it i skolan och har just nu fastnat för Webquests som jag tycker kombinerar effektivt utnyttjande av internet med spännande och utvecklande uppgifter för eleverna. Jag har precis gjort färdigt en lektionsserie om Vikingatiden- klosterplundringen, där jag plockat resurser från nätet och bakat ihop till ett litet tema. Tror att denna typ av lektioner skulle passa i skolor som använder it som pedagogiskt verktyg. Men jag vet inte, behöver få respons på modellen. Så, vågar knappt fråga dig så många järn du har i elden, men har du eller känner du någon som har en stund över och som kan ge mig några kloka råd. Står och väger om jag ska fortsätta att producera sådana här lektioner, men då måste jag ha lite mer på fötterna eftersom de tar rätt lång tid att göra.

http://pedplan.se/webquests/vikingatiden-_klosterplundr/

Mvh Ulf Nilsson

Emma Rosén said...

Vilken eftermiddag det var! Energinivån var hög som sagt. När gör vi om det? :-)

/Emma

P.S. Birgittas i Nacka Strand är en bra start på dagen. Har struktureringsmöten med mig själv där ibland. Öppnar kl 07. D.S.