Tuesday, March 02, 2010

Andras beundran...

I veckorna som gått så har lönedebatten börjat sin långa väg mot beslut mellan parter. Beslut som rör många människor, ca 300 000 på Sveriges största arbetsplats skolan. Budskapet som trycks ut är att lärare borde ha 10 000 kr mer i månaden. Bra tycker jag, lärare och rektorer är verkligen värda en högre lön. Inget snack om den saken. Och det hela ser från ovan okomplicerat och fint...men bara på ytan. Dyker man ner under den ser man att det inte riktigt är så enkelt. 10 000 kr blir mycket pengar när vi pratar Sveriges största arbetsplats.

Det rör sig om drygt 50 000 000 000 kr (50 miljarder) i ökade utgifter. Jag förstår mig inte riktigt på detta med nationalekonomi, det skall villigt erkännas, men så mycket fattar jag att några 50 miljarder ligger inte och skräpar i Anders Borgs ficka och jag tror inte heller att det är en huvudpost i de rödgrönas skuggbudget.

Så frågan man bör ställa sig är naturligtvis: Vad tycker man att vi ska skära bort i samhällssystemet? I vår "fat and happy" ekonomi, där marginalerna är små och alla vill ha sitt, blir 50 miljarder plötsligt ett berg från att ha varit en kulle.

Frågan handlar förstås om andra saker, det förstår jag också. Om en kår som i samhällets och i sina egna ögon minskat i status. Det är tyvärr inte lika "samhällsfint" att jobba i skolan idag som för 50 år sedan. Det tror jag alla kan skriva under på. Men jag tror att vi måste se det hela i ett annat ljus om vi vill höja statusen.

Status handlar om den stora massans beundran över det andra gör, eller hur? Genom att skolan de senaste 15 åren misshandlats och prioriterats ned till att bli en verksamhet det är "helt ok" att klanka ned och skälla på så får det naturligtvis sina spridningseffekter. Till exempel så laddas varumärket "lärare" successivt negativt. I bakvattnet på dessa spridningseffekter halkar lärarna efter i löneutveckling. Dessutom är det tydligt att resultaten i skolan har en del kvar att önska.

Så vad göra?

Ja det finns givetvis många vägar att gå, och jag inbillar mig inte att jag har några svar. Mer jag har tankar och en del erfarenheter. Jag tror tex att så länge skolan framställs som en krigsskådeplats som är livsfarlig och betungande att arbeta i så finns små möjligheter att påverka lönen uppåt jämfört med andra yrkesgrupper. Om vi istället gör så att vi visar folk och fä ute i stugorna hur otroligt fina resultat vi kan göra genom att samla oss runt en rad förbättringsåtgärder som resulterar i att barnen lär sig mer, ja då kommer beundransfaktorn att stiga i stugorna. Om vi förändrar vår kunskapssyn och moderniserar den, tar utgångspunkt i framtiden och säger ifrån när "gammelskolpolitiken" viftar med trafikspaden mot 50-talet. Då kommer på sikt förhandlingsläget att öka för skolans alla superviktiga medarbetare.

Hög status har med andras värdering att göra och den måste komma inifrån. Låg status har också med andras beundran att göra....

Keep on running....

1 comment:

Veronique said...

Vilken fin blogg du har! Ta gärna en titt på min med, om du har tid :)