Tuesday, May 18, 2010

Lite av varje....kring skola, nya projekt och annat skoj...

Jag har den senaste tiden haft fullt fokus på en hel del andra grejer än bloggen känns det som. Men jag tänkte ta ett nytt rappatag igen nu. Folkpartiet har tackat ja till att delta i min bloggintervjuserie. Det är Tina Acketoft som är Folkpartiets gruppledare i riksdagens utbildningsutskott som kommer besvara frågor om skola. Förhoppningsvis under nästa vecka. Jag väntar på svar från Centern, Kd och socialdemokraterna.

På Rektorsakademien står vi i tagen att starta ett nytt intressant projekt på temat "framtid" och "kunskap" m.m. Ett rätt så stort projekt med många inblandade parter. Ett projekt som har ganska stora ambitioner. Idén är ännu så länge bara "prövad" på en del företag, kloka skolmänniskor och framtidsorienterare. Responsen från dessa är mycket positiv, vilket får oss att spåra vidare i djupsnön. Det som nu sker, innan jag kan berätta om vad det hela rör sig om, är att det genomförs en förstudie som skall ringa in själva området.

Oneeighty har nu gått skarpt i snart 6 månader och resultaten med våra "hemmasittare" är jättefina, och vi är så stolta över hur det hela utvecklas. I bakvattnet på detta projekt har det uppstått mycket helt ny kunskap kring lärandet med stöd av IKT. Just nu spänner vi bågen vidare och siktar på att successivt skala upp det hela. Utvecklingsledare Åsa Sundelin och motivationspedagogen Marit Sahlström är helt grymma i vad de gör.

"Hellre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge"

En annan grej är att vi planerar är att skapa ett "gerillapedagog-nätverk" för lärare med alldeles särskild passion och talang för pedagogisk utveckling för den nya tiden. Vi söker de absolut mest briljanta lärarna med osedvanlig näsa för nytänk. Vi startar med en "gerillamiddag" för att diskutera hur vi tillsammans skall få saker att hända framöver i skolsverige. Känner ni någon "openminded" och "nyfiken & tokgrym" lärare så maila gärna mig. Vi har redan ringat in några men det finns utrymme för fler :-D

Ytterligare en sak som fyller min tanketid är iPad och hur den kommer påverka utbildning och skola. För varje dag står dig mig allt klarare att vi är på väg in i en tid där IKT-verktyg verkligen kommer lyfta den pedagogiska tanken ute i de skolor/kommuner som vågar satsa. Men det behövs mer nyfikenhet och mer experimenterande kring lärmetoder och arbetssätt. Hur vi tänker kring just iPad återkommer jag också till. Det finns lite tankar kring detta.

Sommarens och höstens föredrag börjar bokas upp nu också och det ska bli härligt att åka ut och möta skolor, lärare och rektorer igen. Det kan aldrig bli för många skolbesök, det är faktiskt en av de absolut roligaste sakerna med just mitt jobb.

Hörs... :-)

No comments: