Friday, November 11, 2011

Initiativ och idéer är allt

För någon vecka sen träffade jag på en gammal vän från förr, Stefan Hallgren. Vi jobbade ihop 1998 med ett svenskt e-learningssystem, dvs ett webbaserat system för lärande online. Alldeles för tidigt naturligtvis, världen var inte förberedd för dessa tankar men det var en sann nybyggartid då inget var omöjligt för oss som höll på. Både Stefan och jag och de andra som höll på med detta brann för nya former av lärande. Som med de flesta projekt gick det i graven efter några år, en orolig konkurrent gjorde ett s.k aggressivt uppköp och la ned hela systemet.

Stefan och jag höll kontakten genom mail och på senare år genom Facebook. Stefan är en av de mest "händelsefulla" entreprenörerna jag känner och den med absolut mest järn i elden hela tiden. Han brinner för sitt Östersund och krigar för närvarande "mot ett bygge av en ny sportarena" eftersom han menar att det finns mer relevanta hål att stoppa stålar i och att hela processen är ett tydligt exempel på att vi behöver direkt demokrati istället för representativ. Han tog för ett antal år sedan över Teatern i Östersund, drev den några år och vände en ganska ointressant historia till lönsamt bolag.

Nu driver han en "digital produktionsbyrå" som heter Happy Minds tillsammans med sin livskamrat Sol Vikström. De har bland annat gjort reklamfilm, digitalt ljudarbete, artistinspelningar (i sin studio), webutveckling, digitalt photo, spelutveckling men också en svensk skräckfilm, Marianne, med bland andra Peter Stormare. Bara en sån sak....

Vi hördes på telefon hux flux när jag var uppe i Östersund för ett föredrag på Lärande I Tiden och det var nog 10 år sen vi snackade sist. Men Stefan visade sig vara "Stefan" om än några år äldre och det tog inte många sekunder innan vi spårat in på att göra något tillsammans, som ett experiment. Jag var ju ändå där. Ett exempel på vad som kan hända om två hyfsat kreativa personers vägar korsas, om möjligheter tas till vara och där det positiva sätts i förgrunden. Jag kallar Stefan och Sol för ultrakreativa, eftersom det i stort sett inte finns några områden de inte kan tänka sig att pröva och utforska. Nyfikenhet i sin ädlaste form, vilket är en bristvara nu för tiden. Vårt 5 minuterssamtal på telefon slutade med att Stefan och Sol släppte allt de hade för händerna, gjorde ett filmmanus och dokumenterade och klippte ihop en liten film runt mitt föredrag. Resultatet av vårt 6 timmar långa miniprojekt finns här.



Jag är glad att jag träffade dem, ibland behöver man träffa likasinnade som kontrast till alla de man också möter som hamstrar uttryck som "det går inte", "stonk och stön", "nya ideer näääää" eller som blundar för värdet av kreativitet.

Jag är vid det här laget rätt så säker på att de som inte höjer blicken och skapar ett ständigt inflöde av idéer och som inte skapar nya projekt och realiserar dem är de som kommer få det tufft framöver. Skola eller näringsliv, det spelar ingen roll. Världen utvecklas i extrem hastighet nu och i det krävs anpassningsförmåga, och det är det kreativitet i viss mån handlar om.

Initiativ och idéer är allt

No comments: