Friday, November 18, 2011

Nya Elementar utvecklas av 15-åring

På skolan Nya Elementar har rektor Michael Martinson tagit hjälp av en 15-årig kille för att styra upp informationshanteringen som ett led i att utveckla skolans pedagogiska arbete (artikel Svenska Dagbladet). Ludvig Bergström har helt enkelt tillverkat en egen "app" för iPhone som underlättar kommunikation och tillgång till nödvändig information för skolarbetet. Han har utgått från en vanlig tanke när det gäller kreativa lösningar, nämligen hur kan jag skapa något jag själv skulle vilja använda.

–Den har det jag själv saknade, en mobil plattform, säger Ludvig Bergström och bläddrar vant i mobilen.
SvD 17 November

Rektorn resonerar så här:

–Mitt uppdrag är att se till att skolan fungerar och då är det just sådant här vi måste uppmuntra.
SvD 17 November

Min enkla analys är:

att det är precis sånt här vi vill och måste se mer av, det vill säga verkliga uppdrag till eleverna.

Allt som gör att eleverna uppmuntras till att bidra till en bättre värld i det lilla och det stora borde ligga "top of mind" för alla som jobbar i skolan. I relevansbegreppet som det här handlar om så skapas oanade krafter för lärande.

Tänk om lärarna på skolan kan titta igenom hur Ludvig jobbat med sin "app" och genom det se vilka mål han uppnåt bara genom att göra något som intresserar och driver honom? Jag är säker på att lärarna skulle upptäcka helt nya sätt att se på kunskap om de bara gav det lite tid att titta på detta.

Grattis Ludvig till ett asgrymt projekt !!!!

No comments: