Tuesday, September 04, 2012

Som jag har letat....

Det är något som förbryllar mig. Jag vet inte hur det är ställt med mitt läsande egentligen, men jag har nu letat sedan 2002. Det jag letat efter är exakt var det i styrdokumenten för grundskola eller gymnasieskolan står om det där kravet på läxor, eller att läxor överhuvudtaget är något som lagstiftaren stipulerar som metod eller verktyg. 

Möjligen har jag missat just de rader som klarar ut detta. Vänligen hjälp mig, jag börjar tröttna på att leta. Det måste ju finnas något i de där texterna eftersom alla hela tiden pratar om det som om det var det mest självklara på hela jorden. Till och med mer självklart än TV verkar det som.

Fredrik

2 comments:

Liselott Sjöstedt said...

Åh vad bra att du tar upp. Om nu skolan är barnens arbete kan det verkligen vara så att man kan kräva att de också jobbar övertid? Visserligen vittrar övertidsregler sönder för vuxna nu för tiden. Men för vuxna finns det i alla fall styrdokument som ska reglera övertid. Intressant att höra att du hitintills inte hittat några sådana styrdokument vad gäller skolbarns övertid. Just liknelsen mellan övertid och läxor har väl många tänkt förut men det var första gången jag tänkte det.

Jag gillar visserligen att vara delaktig i mina barns skolarbeten. Men det är skillnad mellan läxtvång och att hemma diskutera intressanta frågor och ge stöd i specifika svårigheter.

bloggare på icedaniel.se said...

Jag tror inte att det egentligen finns något krav på läxor !